Ostoskori
Ostoskori on tyhjä.
Haku

Ajankohtaista



Katso kaikki tiedotteet


Uutiskirje


Liity Kruunuradion kanta-asiakkaaksi tilaamalla uutiskirjeemme. Lähetämme kanta-asiakkaille tietoa uusista tuotteistamme muutaman kerran kuussa.



Facebook


Facebook Tutustu Kruunuradion Facebook-sivuihin

Liity ystäväksemme Facebookissa!

Asiakastarina: Tuntematon suuruus - Accuphase DG-68 -ADC/DAC-huonekorjain


20250514 115754



Tuntematon suuruus: Accuphase DG-68 -ADC/DAC-huonekorjain


Ei liene mullistava väite, että monen harrastajan mielissä Accuphase mieltyy ennen kaikkea vahvistinvalmistajaksi. Näin siitäkin huolimatta, että merkin digilaitteet ovat olleet kovassa huudossa ensimmäisestä DP-80/DC-81-kombosta lähtien, ja yokohamalaisia digilähteitä on ollut vuosien saatossa helppo bongata tasaisesti alan messuilla niissäkin järjestelmissä, joissa ei merkin vahvistimia hyödynnetty. Digitaalisuuteen Accuphase on 80-luvulta lähtien vahvasti uskonut, ja osana digilaitevalikoimaa on jo lähes 30 vuoden ajan ollut myös huonekorjain-ekvalisaattori, jonka viimeisin sukupolvi tottelee mallimerkintää DG-68.


Kyseessä on Accuphasen filosofian mukaisesti tinkimätön laite, jonka suunnittelu pohjautuu vahvaan näkemykseen siitä, mitä intohimoinen musiikinystävä huonekorjaimelta tarvitsee. Siihen on myös leivottu vahva ääni-ihanne, josta lisää tuonnempana.


Ennen kuin hypätään itse ominaisuuksiin ja käyttökokemuksiin, on syytä kehaista, että Accuphasen kohdalla omistamisen mielihyvä alkaa jo fiksua pakkauslaatikkoa avatessa. Japanissa on ymmärretty, että asiakassuhde alkaa väärällä jalalla, jos arvokasta laitetta ei saada loppukäyttäjälle asti luotettavasti virheettömässä kunnossa. Pienet vakuuttavat ratkaisut ja ylellinen laadun leima jatkuvat läpi käyttöönoton ja ensimmäisten kuuntelujen, ja päivien muuttuessa viikoiksi alkaa vahvistua ajatus siitä, että DG-68 on Accuphasen malliston alimainostettu hiljainen jättiläinen. Se on laite, jossa yhdistyvät helppokäyttöisyys, pintaa syvempi monipuolisuus sekä äärimmäisen nautinnollinen ääni.

DG-68 on samaan aikaan sekä selkeä täsmätuote että joustava monitoimilaite. Yksinkertaisimmillaan sitä voi hyödyntää vaikkapa pelkästään digitaalisen signaaliketjun huonekorjaimena, kun taas monipuolisimmillaan se voi muodostaa keskuksen, jonka kautta kulkevat usean eri äänilähteen signaalit sekä digitaalisena että analogisena, ja niistä jokaiselle tehdään eri tasoista korjausta ja ekvalisaatiota. Selkeänä rajauksena on, että Accuphase pitäytyy kaksikanavaisuuden parissa ja jättää monikanavaharrastajat lisäbassoineen suosiolla muille valmistajille. Omassa järjestelmässäni DG-68 toimittaa sekä DA-muuntimen että huonekorjaimen virkaa: signaali tarjoillaan verkkosoittimelta koaksiaalikaapelin välittämänä ja syötetään DG-68:sta eteenpäin balansoituna esivahvistimelle.

Accuphase itse suosittelee DG-68:n sijoittamista esi- ja päätevahvistimien väliin, jolloin laitteen korjaus- ja muokkausrepertuaarista hyötyvät kaikki esivahvistimeen kiinnitetyt äänilähteet. Liitäntätavan teoreettisena kauneusvirheenä on, että signaalitielle tulee ylimääräinen AD-DA-muunnos. Accuphase vakuuttaa toteuttaneensa konversion siinä määrin pieteetillä, että DG-68:n tuomat hyödyt ovat selvästi teoreettisia haittoja suuremmat, ja lopputuloksena se tärkein eli ääni on nettopositiivinen. Omien kokeilujeni perusteella näin todellakin on, eikä laitetta harkitsevan potentiaalisen ostajan kannata AD-DA-muunnosta murehtia, mikäli liitäntätapa muuten istuu omaan laitteistoon ja sen kytkentävaatimuksiin. Ja kuten mainittua, digikuuntelijalle DG-68 toimii sekä erittäin suorituskykyisenä DA-muuntimena että huonekorjain-ekvalisaattorina.

DG-68:n toiminnallinen anti nojaa kahteen toisiaan tukevaan päätoimintoon: huonevasteen muokkaukseen sekä taajuusvasteen ekvalisaatioon. Näistä ensimmäistä Accuphase kutsuu nimellä ”voicing” ja siinä huonevasteelle asetetaan haluttu tavoitekäyrä, jota vasten korjaus toteutetaan testisignaalimittauksen avulla. Ekvalisaatio puolestaan on helppo hahmottaa perinteisempänä sävynsäätämisenä, jota voidaan tehdä lennossa musiikin soidessa. Näitä kahta päätoimintoa voidaan käyttää yhdessä ja erikseen ja eri tavoin automatisoituna. Ahkeralla käsityöläisellä on mahdollisuus myös säätää kaikkea manuaalisesti, aina tavoitekäyrän piirtämistä ja 80-kaistaista taajuuskorjainta myöten. Muokkausmahdollisuudet ovat sanalla sanoen kattavat ja mahdollistavat juuri halutunkaltaisen lopputuloksen.

Uskoisin, että Accuphasen ydinkohderyhmää eivät kuitenkaan ole innokkaimmat Room EQ Wizard -hinkkaajat. DG-68:n konseptia ja käyttökokemusta on hiottu lähemmäs 30 vuotta, minkä ansiosta valmistajalle on muodostunut vahva näkemys siitä, miten musiikinkuuntelija saa laitteesta ulosmitattua haluamansa arvon mahdollisimman jouhevasti. Tällä viittaan sekä mainioon yleiseen käytettävyyteen että aiemmin mainitsemaani vahvaan ääni-ihanteeseen. Accuphase nimittäin suosittelee automaattista ”smooth voicing” -huonekorjausta, joka yhdistää maltillisen huonekorjauksen ja ekvalisaation ja pyrkii säilyttämään laitteiston soinnin ominaispiirteet.

20250514 120337

Käytännössä smooth voicing tasoittaa kaiuttimien sijoittelusta ja huoneesta johtuvia vasemman ja oikean kanavan välisiä toistoeroja muokkaamalla kanavien vastetta lähemmäksi toisiaan. Samalla korjausta tehdään bassoalueelle ja maltillisesti sen yläpuolella; kuitenkin niin, ettei vastetta lanata viivasuoraksi. Juuri smooth voicingissa näkyy ja etenkin kuuluu, että Accuphase on harjoitellut huonevasteen digitaalista muokkausta lähemmäs kolme vuosikymmentä. Lopputulos on elegantti ja välttää koko äänialueen korjaukseen liittyvät sudenkuopat, joissa liiallisesti muokattu ääni on lattea ja luonnoton.

Olen ennen Accuphasea omistanut vuosien varrella erinäisiä huonekorjaimia, mm. Dirac Live- ja Anthem ARC-pohjaisia ratkaisuja. Vaikka kaikki näistä kykenivät oikomaan bassoalueen pahimpia vikurointeja normaalissa kevyesti akustoidussa olohuoneessa, en koskaan ollut tyytyväinen niiden vaikutukseen, kun mentiin 200-300 hertsin yläpuolelle. Vaikka vaste oli paperilla kauniimpi katsella, se ei ollut sitä korvamääräisesti kuunneltuna. Lopulta päädyin aina kytkemään ylemmän alueen korjauksen pois, ja aikanaan myymään laitteet niitä paremmin ymmärtäviin koteihin. Tämä siis ennen DG-68:aa.

DG-68:n tapa toteuttaa huonekorjaus kertoo, että Yokohamassa laitteita paitsi mitataan myös kuunnellaan, ja lopputulos on herkullisen tyylikäs. Smooth voicing päällä ero korjaamattomaan ääneen on selvä, eikä siihen tee mieli palata. Korjaus ei kuitenkaan muuta laitteiston sointia niin dramaattisesti, että esimerkiksi kaiuttimien tutut ominaispiirteet tyystin häviäisivät. Pelti helähtää ja vaski pärisee totutulla klangilla, eikä korjaus nipistä äänestä eloisuutta, sävyjä tai reagointiherkkyyttä. Virveli paukkuu ja jalka vipattaa, ja äänialat nivoutuvat yhteen entistä saumattomammin. Lopputulos on vakaa ja vakuuttava muttei lainkaan kliininen tai eloton. Jos DG-68:n työskentelystä jotain kielteistä pitäisi kaivaa, äänen parantunut selkeys ja yleisen hälyisyyden puute saattavat johtaa tilanteeseen, jossa kuuntelijan tekee mieli nostaa äänenvoimakkuutta aiempaa korkeammaksi. Tällä saattaa olla vaikutusta perhe- tai naapurisopuun, kunkin asumisjärjestelystä riippuen.

Kuten Accuphasen tapauksessa aina, myös DG-68 on euromääräisesti mitattuna useimmille meistä mittava investointi, johon tuskin päädytään hetken mielijohteesta. Ostokset kypsyvät vuosien saatossa harkiten; itse hankin ensimmäisen Accuphaseni jo yli 20 vuotta sitten. Kuten aina, vastineeksi saa kokonaisvaltaista ja ylellistä laatua, suunnittelun ja toteutuksen kauneutta, pitkää käyttöikää ja ennen kaikkea erinomaista ääntä. Eikä näinä maailmanaikoina ole merkityksetöntä, minkälaiselle yritykselle rahansa antaa ja mitä arvoja yritys edustaa. Vai miltä kuulostaa kaupallinen firma, joka tietoisesti kertoo tavoitteekseen olla kasvamatta liikaa ja sen sijaan panostaa laatuun ja asiakkaiden arvostamiseen? Kerettiläistä harhaoppia vai syvää viisautta – jokainen ostoa harkitseva musiikinystävä voi rahoillaan äänestää puolesta tai vastaan.

Oli filosofiasta mitä mieltä tahansa, paatuneinkin kapitalisti joutuu myöntämään, että äänellisesti DG-68 on huonekorjainten ehdotonta eliittiä. Se ei kilpaile markkinassa liitäntöjen tai ominaisuuksien määrällä vaan panostaa merkin ajatusmaailman mukaisesti olennaiseen: kokonaisvaltaiseen laatuun ja kaksikanavaisen kuuntelukokemuksen rikastamiseen. Pitkä kehityshistoria näkyy käytettävyydessä ja kuuluu äänessä, ja viidennen sukupolven DG-68 on hiottu ja kypsä tuote. Se on Accuphasen mallistossa jäänyt pienemmälle julkisuudelle vahvistimien ja muiden digilaitteiden varjoon, mutta suorituskykyä tässä tuntemattomassa suuruudessa kyllä piisaa. Jos oma musiikinkuunteluharrastus keskittyy kaksikanavaisuuteen, voi DG-68:aa varauksetta suositella aiheeseen riittävällä intohimolla suhtautuvalle musiikinystävälle. Se on upea laite, joka herättää kokonaisvaltaista omistamisen iloa.